تجهیزات پزشکی

تجهیزات ، ملزومات و لوازم پزشکی یکبار مصرف

تجهیزات پزشکی

تجهیزات ، ملزومات و لوازم پزشکی یکبار مصرف

سرنگ چیست؟

سرنگ پمپی است متشکل از یک پیستون کشویی که محکم در یک لوله قرار می گیرد. پیستون را می توان به داخل لوله استوانه ای دقیق یا بمحفظه فشار داد و به سرنگ اجازه داد مایع یا گازی را از طریق روزنه ای در انتهای باز لوله بیرون بکشد یا خارج کند.

چگونه کار می کند؟

برای کار با سرنگ از فشار استفاده می شود. معمولاً با یک سوزن، نازل یا لوله زیرپوستی برای کمک به هدایت جریان به داخل و خارج بشکه نصب می شود. برای تجویز داروها اغلب از سرنگ های پلاستیکی و یکبار مصرف استفاده می شود.

انتخاب سرنگ: چه نوع از سرنگی وجود دارد و کدام را باید استفاده کنم؟

در ابتدایی‌ترین شکل آن، سرنگ را می‌توان وسیله‌ای توصیف کرد که برای کشیدن و انتقال مایع (یا گازها) از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از یک پمپ پیستونی (پیستون) استفاده می‌شود.

دقیقاً مشخص نیست که این سرنگ برای اولین بار چه زمانی اختراع شد زیرا در طول تاریخ اشاراتی به استفاده از دستگاه های انتقال مایع وجود دارد. برای مثال، در قرن هفدهم، معمار مشهور بریتانیایی، سر کریستوفر رن، ثبت کرد که شراب و تریاک را در رگ‌های سگ‌ها تزریق می‌کرد و رابرت بویل، دانشمند، از سرنگ‌ها برای انجام آزمایش‌هایی برای بررسی فشار گاز استفاده کرد. حتی برخی از ارجاعات به وسیله ای ساخته شده از نی توخالی و یک پیستون وجود دارد که برای تغییر گام یک آلت موسیقی استفاده می شد که قدمت آن به دوران روم می رسد.

اولین سرنگ های زیرپوستی مدرن امروزی - که با یک سوزن توخالی برای تزریق مواد زیر پوست یا داخل وریدها (به صورت داخل وریدی) و خون گیری و غیره استفاده می شود - گفته می شود که تقریباً در همان زمان توسط پزشک فرانسوی شارل پرواز ساخته شده اند. پزشک اسکاتلندی الکساندر وود که در سال 1853 سرنگ فرگوسن را اختراع کرد و از آن برای تزریق مورفین به بیمار استفاده کرد.

با این حال، این یک شهروند بریتانیایی ساکن نیوزیلند کالین آلبرت مرداک بود که یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در تاریخ سرنگ را به او نسبت می‌دهند – اختراع سرنگ پلاستیکی یکبار مصرف در سال 1956.

 

انواع نازل سرنگ عبارتند از:

1. Luer Slip (یا Slip Tip) - به سوزن اجازه می دهد تا سریع و راحت مستقیماً به انتهای نوک فشار داده شود (در صورت نیاز به سوزن).

 

2. Luer Lock - به سوزن Luer Lock اجازه می دهد تا روی نوک آن پیچ شود و به طور ایمن در جای خود قفل شود تا از نشت مایعات اطمینان حاصل شود.

3. Luer Slip Eccentric – زمانی که نیاز به تزریق چیزی موازی با پوست دارید استفاده می شود. نوک خارج از مرکز در راستای قسمت بیرونی بشکه است، بنابراین برای تزریق در ورید یا شریان عالی است.

4. کاتتر - معمولاً هنگام تزریق از طریق لوله، شستشوی زخم ها یا هنگام استفاده از سوزن نوک لغزشی که برای استفاده از سرنگ استاندارد استاندارد استفاده می شود، استفاده می شود.